Gepubliceerd op
dinsdag 11 juni 2024



Elles is machinist: “Ik kan me geen betere baan voorstellen”

Stel je voor: je staat op een perron, je kijkt rond en ziet een knipperende lamp. Denk jij dan: wat betekent dat? Elles Lenssen wel. Voor haar was onder andere deze gedachte het begin van een onverwachte carrièreswitch. De 29-jarige uit het Limburgse Reuver verhuisde ooit voor de liefde naar Haarlem en werkte als producer bij Radio Veronica. Nu bestuurt ze treinen als machinist.

Cabineritten op YouTube
“Ik reisde altijd met de trein toen ik studeerde”, vertelt Elles. “Ik was geïnteresseerd in reisplannen en was altijd bezig routes sneller te plannen dan dat de reisplanner aangeeft.” Haar nieuwsgierigheid groeide verder toen ze op het perron knipperende lampen zag en zich afvroeg wat die signalen betekenden. “Toen ik het ging opzoeken kwam ik bij alle seinen terecht waar de treinen op rijden. En de regelgeving ervan.” Ook was ze nieuwsgierig hoe het zicht vanuit de voorkant van de trein zou zijn. “Als reiziger zie je eigenlijk alleen maar de zijkant van een trein. Op YouTube heb ik cabineritten opgezocht. Superleuk en interessant. En ik dacht: ik ga eens proberen of de machinistenopleiding bij NS iets voor me is.”

“Ik heb veel vrijheid”
En het blijkt een schot in de roos. “Ik vind het mooi om de trein technisch te besturen. Dat is een overeenkomst met het beroep producer. DJ’s zitten altijd achter de mengtafel en drukken knoppen in. Af en toe mocht ik die knoppen zelf bedienen. Dat vond ik leuk. Iets in beweging zetten wat het hele land hoort. En nu zet ik zelf een trein in beweging en breng heel veel mensen van A naar B. Dat vind ik een fijn gevoel.” Elles geeft ook aan dat haar baan relaxed is. “Ik heb veel vrijheid. Het is niet zo dat er constant iemand op je vingers kijkt. En het is gewoon tof.”

‘Bent u de conducteur?’
Tijdens haar ritten is ze alleen. Op het perron heeft ze tijd voor een praatje met reizigers en collega’s. Hoewel machinist traditioneel een mannenberoep is, voelt Elles zich helemaal op haar plek. “Er zijn veel meer mannen dan vrouwen in dit beroep, maar inmiddels zijn er steeds meer vrouwen die dit werk doen. De mannen zijn het gewend. Ik heb nog niet te maken gehad met vooroordelen. Wel ongeloof. Een reiziger vroeg me bijvoorbeeld pas: ‘Bent u de conducteur?’ Ik antwoordde: ‘Nee, ik ben de machinist.’ Hij weer: ‘Bent u echt de machinist?’ Dat vind ik alleen maar leuk.”

Met de trein (terug) naar Limburg
Elles beleeft bijzondere momenten tijdens haar werk, zoals toen ze voor het eerst alleen van Haarlem – haar standplaats – naar Vlissingen mocht rijden. “Ik ben machinist vanaf begin 2023 en rij pas vanaf begin 2024 zelfstandig. Dit traject was lang zonder mentor, dat vond ik bijzonder en daar geniet ik van.” Haar droom is om een keer naar Limburg te rijden, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. Het lijkt symbool te staan voor haar definitieve terugkeer naar haar Limburgse roots. “Ik zeg altijd: ik wil wel terug naar Limburg, maar ik weet nog niet wanneer.”

Vrouwen moeten zich niet laten afschrikken
Haar tip voor meisjes en vrouwen die machinist willen worden: “Veel YouTube-filmpjes van cabineritten kijken, helpt. En je kunt af en toe een meeloopdag regelen bij NS. Laat je zeker niet afschrikken door de onregelmatige tijden. Of dat machinist een zwaar beroep is. Ik ben zelf niet de sterkste vrouw, maar ik kan alles wat van mij verwacht wordt.”

Geen betere baan dan machinist
Elles heeft haar passie gevonden in een beroep dat niet veel vrouwen uitoefenen. Haar nieuwsgierigheid en doorzettingsvermogen hebben haar gebracht waar ze nu is. “Ik kan me geen betere baan voorstellen.”

Benieuwd naar het leven van een machinist? 
Volg de avonturen van Elles op X (Twitter) via ‘logboek van een machinist’.