Gepubliceerd op
donderdag 17 februari 2022



#onderzoek

REPRESENTATIE VAN VROUWEN IN DE MEDIA

Vrouwen komen minder vaak in de media dan mannen. Uit onderzoek van het Commissariaat van de Media blijkt dat hun aandeel in tv-uitzendingen van de publieke omroep tussen 2010 en 2015 zelfs is gedaald. In opdracht van WOMEN Inc. zette Atria op een rij hoe het precies staat met de representatie van vrouwen. Hoe vaak verschijnen zij in de media, in welke rol en zijn er verschillen tussen diverse media (televisie, radio, kranten, online nieuwsbronnen, social media)? Dimensies als etniciteit en leeftijd zijn in de analyse zo veel mogelijk meegenomen.

De representatie van vrouwen en mannen in kwantitatieve zin (‘hoe vaak’) is onderwerp van een aantal rapporten en periodiek verschijnende monitoren. Over de verschillende manieren waarop vrouwen en mannen in de media gerepresenteerd worden is nog weinig onderzoek gedaan. Deze publicatie geeft daarom slechts een eerste indicatie van de rollen waarin vrouwen en mannen in de media voorkomen.

Klik hier voor het onderzoek.