Gepubliceerd op
vrijdag 1 maart 2024



De groeiende kloof in ideologie - Women Inc

Jonge vrouwen wereldwijd zijn progressiever dan hun mannelijke leeftijdsgenoten, zo blijkt uit onderzoek van de Financial Times. Deze groeiende kloof in ideologie tussen jonge vrouwen en mannen is zichtbaar op elk continent. Miljoenen mensen die dezelfde steden, werkplekken, klaslokalen en zelfs huizen delen, groeien ideologisch gezien uit elkaar.

Dit is opmerkelijk, want generaties neigen vaak gezamenlijk te verschuiven op de politieke en ideologische meetlat. Volgens Alice Evans, onderzoeker aan Stanford University, bewegen jonge ‘Gen Z’ vrouwen en mannen op dit moment als twee generaties: vrouwen worden progressiever, mannen conservatiever.

Jonge mannen zijn ook vaker negatiever over het feminisme dan voorgaande generaties mannen, is te lezen in een onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk. Onderzoekers zeggen dat het idee dat meer gelijkheid tussen vrouwen en mannen leidt tot minder macht voor mannen, hier een grote rol in speelt. Bovendien wordt dit volgens hen gevoed door (des)informatie op social media. Als gevolg ontstaan er afzonderlijke (online) ‘bubbels’ voor zowel vrouwen als mannen, en blijft de ideologische afstand groeien. 

Een zorgelijke ontwikkeling, want feminisme gaat over gelijke kansen voor iedereen, ongeacht gender of sekse. Meer gelijkheid tussen vrouwen en mannen en het doorbreken van conservatieve rolpatronen biedt bovendien kansen voor iedereen. De huidige norm beperkt namelijk niet alleen de kansen van vrouwen, maar ook die van mannen. Zo geeft 60% van de mannen aan meer tijd te willen doorbrengen met kinderen.

Lees het artikel op Financial Times

 

Tekst is afkomstig van Women Inc. Zie hier hun post op LinkedIn