Donderdag, 20 februari 2020


Franca doet niets liever dan sleutelen aan auto’s.

Franca Zegers-van Berlo is 46 jaar. Zij sleutelt van jongs af aan al graag aan auto’s. Niet gek dus dat ze automonteur is geworden.

Sinds 2 jaar runt ze haar eigen garagebedrijf Autoservice Franca in Panningen.

“Perplex, dat ben ik soms. Als ik zo van een afstandje kijk naar mijn goedlopend bedrijf. En ook best trots”, vertelt de bescheiden Franca. Trots mag ze zeker zijn. Heel trots. En dat terwijl zij eigenlijk helemaal niet de ambitie had om eigen baas te worden. Maar spijt heeft ze er nog geen moment van gehad.

Vrachtwagenchauffeur of automonteur
Vroeger als jong meisje was Franca al zeer geïnteresseerd in de auto van haar vader. Op de oprit bij haar huis in Ospeldijk keek ze mee als haar vader remblokjes verwisselde of olie ververste. “Mijn interesse in techniek was alleen gericht op auto’s. Een lamp ophangen of zo, daar liep ik niet warm voor.” Het was duidelijk wat zij voor opleiding wilde gaan volgen. Alhoewel ze nog licht twijfelde tussen automonteur of het beroep van haar vader: vrachtwagenchauffeur, is het dat eerste geworden. Dit werd nog versterkt door een vriendinnetje die precies hetzelfde wilde.

Het ene papiertje na het andere
In 1991 behaalde ze haar diploma tot 2e autotechnicus. En ging met haar papiertje op zak en met heel veel zin aan de slag bij een Toyota-dealer. Drie jaar later maakte zij de switch naar een Ford-dealer, Autocentrum Everlo in Panningen. Hier leerde zij verder tot 1e autotechnicus en behaalde ze het diploma APK Keurmeester. Als eerste vrouwelijke automonteur binnen Ford in Nederland mag ze zich ook Master-Technician noemen. “Dit is het hoogst haalbare in het opleidingstraject van Ford. Daar ben ik ook echt wel trots op.”

Persoonlijk contact met klanten
Bij Everlo voelde Franca zich als een vis in het water. Het contact met de klanten vond ze heel waardevol. “Normaal krijg je de sleutel van een auto, je werkt eraan en geeft de sleutel weer terug. Hier mocht je echt het contact met de klant aangaan. Zo werd het persoonlijker en daardoor wist ik veel beter wat iemand wilde. Bijvoorbeeld gaat de klant voor perfectie of wil hij zijn auto alleen APK-proof hebben.” Dat persoonlijke sprak haar zo aan dat ze bijna 25 jaar bij Everlo in dienst bleef. Tot het moment dat de garagehouders beiden met pensioen gingen en het bedrijf ophield te bestaan. “De deuren sloten bij Everlo, waardoor bij mij deuren opengingen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben een eigen garagebedrijf begonnen. Waar goede service en persoonlijk contact voorop staan.”

Transparantie is belangrijk
Dit legt Franca geen windeieren. Ze heeft nog nauwelijks reclame gemaakt en de klantenstroom blijft maar komen. “Ik ben heel transparant en vertel de klanten van tevoren precies wat we gaan doen en wat het gaat kosten. Dat vinden de meesten wel zo prettig.” In eerste instantie werkte ze alleen, maar dat was niet handig. Je bent ook aanspreekpunt voor je klanten, moet facturen versturen, de inkoop regelen en nog veel meer. Ze heeft nu één monteur in dienst, een man. Hij was al collega bij haar bij Everlo.

Weinig vrouwelijke automonteurs
Op de vraag wat ze zou doen als er een bekwame, vrouwelijke automonteur bij haar zou solliciteren, antwoordt Franca: “Eigenlijk ben ik niet van plan mijn bedrijf nog verder te laten groeien. Maar als iemand zich zou melden dan sta ik er zeker voor open. Er zijn helaas niet veel vrouwen die dit beroep uitoefenen. Het wordt nog te vaak gezien als een mannenberoep. En ik moet ook wel toegeven dat het stoer lijkt, maar het is gewoon keihard werken. Er zijn natuurlijk gereedschappen en hulpmiddelen die het makkelijker maken en je krijgt er ook handigheid in, maar je blijft werkzaamheden houden die fysiek zwaar zijn. Dat moet je kunnen en daar moet je zin in hebben.”

Wat brengt de toekomst?
Er heeft zich al iemand gemeld. Anne, een 13-jarig meisje. Zij komt af en toe op snuffelstage. Anne is serieus, ontzettend goed en heel handig. En beter dan menig man. Wie weet wat de toekomst brengt. En over de toekomst gesproken… de elektrische auto’s zijn in opmars. “Dat betekent minder onderhoud. Er is geen olie of bougie meer te bekennen. De werkzaamheden aan een elektrische auto zijn gespecialiseerd en vereisen de nodige gereedschappen en meetapparatuur. Wij houden deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten en specialiseren ons in de nieuwste technieken.”

En Franca’s eigen toekomst? “Ik vind het heerlijk wat ik doe en hoop dat nog een hele tijd te doen. In de tussentijd probeer ik ook zoveel mogelijk te genieten van mijn vrije tijd met mijn man, honden en alpaca’s.”