Gepubliceerd op
dinsdag 17 december 2019



Marjanne Wassink, Over vrouwen in de media

Ze pleit al jaren voor een databank met deskundige vrouwen uit Limburg. Jammer dat het er nog niet is,’ zegt Marjanne Wassink. Als journalist en presentator brengt ze vrouwen en de media graag met elkaar in contact.


Marjanne Wassink: Ik leer vrouwen graag hoe ze zich kunnen voorbereiden op presentatie in de media.

Marjanne Wassink heeft in het verleden gewerkt in Hilversum bij ‘Achter het nieuws’ en ‘Met het oog op morgen’ en bij de regionale omroep in Limburg L1.

‘Ik heb heel veel aan mijn ervaring als televisiepresentator. Op dit moment maak en presenteer ik het tv-programma: Villa politica Roermond, dat wordt uitgezonden via Facebook, onze website en YouTube. Dat vind ik heel leuk om te doen. Daarnaast ben ik dagvoorzitter en debatleider, woordvoerder crisiscommunicatie bij Chemelot en ik geef mediatrainingen, ook voor de Kweekvijver van FAM!

Hoe kun je jezelf het beste presenteren, waarop moet je letten? Hoe doe je dat dan, jezelf voorbereiden? Ik wijs mensen erop dat ze elk media-optreden serieus moeten nemen. Denk maar niet dat een ervaren politicus of politica onvoorbereid ergens naar toegaat. Voorbereiding is waanzinnig belangrijk.’

Iedereen wil meer vrouwen ...

Volgens Marjanne is het nog steeds moeilijk voor de media om vrouwelijke gasten te vinden. ‘Het aantal vrouwen in kranten, op tv en in andere media is ver onder de maat. L1 besteedt één keer per jaar extra aandacht aan meer vrouwen in de media. Iedereen wil meer vrouwen, maar het lukt toch niet. Daarom is het ook zo belangrijk dat FAM! de kweekvijver ‘Meer Vrouwen in de Politiek’ aanbiedt. En het mooie is dat er ook daadwerkelijk vrouwen doorstromen naar de actieve politiek. Het zal nog lang duren voordat het een gezonde fiftyfifty-verhouding is, maar we zijn op de goede weg.’

Goede gasten

‘Het gaat om een cultuurverandering. Ik begrijp best dat een journalist soms, ook uit gemak, voor die bekende man gaat. Maar het wordt echt tijd dat er meer vrouwen aanschuiven als gast. Dus moeten  journalisten verder zoeken dan ze gewend zijn. Dat moet toch lukken? Er zitten op de redacties van al die praatprogramma’s nota bene heel veel vrouwen!

Vrouwen moeten ook wel willen natuurlijk. In nieuwspanels worden gasten gezocht die kort en bondig hun commentaar geven op nieuwsontwikkelingen en allerlei andere onderwerpen. Dan moet je niet te aardig willen zijn, maar zeggen waar het op staat. Vrouwen hebben daar nu eenmaal meer moeite mee.

Toch vinden veel vrouwen het belangrijk om naar buiten te treden. Maar ze moeten zichzelf kenbaar maken bij de media. Zeg wie je bent en over welke onderwerpen je graag eens wordt geïnterviewd of wilt meepraten. Dát is misschien wel het allerbelangrijkste om meer vrouwen op tv te zien, op de radio te horen of in de krant terug te zien. Daarom vind ik het ook zo belangrijk om vrouwen te leren hoe ze zelf de boer op kunnen gaan en daarom doe ik mee aan het kweekvijverproject van FAM!’

Databank

‘Maar een databank in Limburg maakt het natuurlijk nog veel makkelijker voor vrouwen om zich te melden met hun specialisme, niet alleen bij de media, ook als spreker of voor andere presentaties of besturen. Limburg heeft nou eenmaal een speciale positie. We zitten hier wat verder weg van het vuur.

Bij de zoektocht naar een deskundige wordt soms iemand gevraagd uit Wageningen of Amsterdam, terwijl een vrouw uit Venlo dan niet in beeld is, simpelweg omdat niemand in de media haar kent. Dat is niet alleen jammer voor die vrouw, maar een gemiste kans voor ons allemaal. Ik ben ervan overtuigd dat een databank met vrouwen uit Limburg positief werkt voor deskundige vrouwen uit Limburg en voor de media.

Vrouwen met een helder doel voor ogen, women who don’t take no for an answer, komen er vaak wel; toch is de databank ook voor hen handig om zich te profileren. Mijn boodschap aan vrouwen die gezien willen worden is: gá er voor. Wacht niet tot ze jou bellen. Doe er zelf iets aan, treed uit je comfortzone. Je hebt je eigen lot in handen!’